Milleks on ettevõttele vaja brandingut?




Mis on ettevõtte brand?

Tihti arvatakse, et brand on ainult ettevõtte logo. Tegelikult on ettevõtte brand kliendile jäetud terviklik mulje. See koosneb ettevõtte mainest, kasutatud disainielementidest nagu näiteks logo ja muudest brandielementidest. Visuaalse disaini elemendid toetavad ja väljendavad brandi ja neid valitakse lähtudes brandiväärtustest. Selleks et iga ettevõtte kujundus toetaks ja võimendaks brandi on tähtis, et see kannaks endas brandiväärtusi. Näiteks ökobrandi kasutatavad esemed võivad olla teadlikult rohelised. Läbi brandiväärtuste tekivad ka valikud turunduses, näiteks kanalites ja turundussõnumites. Brand teavitab klienti, milliste väärtustega ettevõte on (näiteks glamuurne, öko või ratsionaalne) ja aitab konkurentidest eristuda. See omakorda aitab ettevõttel tähelepanu saada ja potentsiaalsetele klientidele meelde jääda, et kui kliendil tekib vajadus sinu toote vastu, mäletab ta su lugu, leiab su üles ja võtab kontakti.

Kuidas sünnib ettevõtte brand?

Ettevõte sünnib tihti mingist ideesähvatusest, tabatakse ära kitsaskoht, kuhu uue toote või teenusega siseneda. Selleks võib olla näiteks arusaam, et veganitele pole pakkuda kodumaist ja maitsevat lihaalternatiivi ja kõik välismaised tooted tulevad suure süsiniku jalaljäljega. Parimal juhul tehakse kiired turuuuring, näiteks küsitlused/vestlused veganitega ja kontrollitakse, kas sellise toote järgi on vajadus turul olemas. Järgneb toote väljatöötamine, pakendamine ja müüki paiskamine. Sealt edasi võib tekkida küsimus, et kuidas teha brandingut. Tegelikult tulevad vastused selllele juba eelnevast protsessist, sest nendest kujuneb välja ettevõtte visioon ja mission.

Brandi tähtis osa on brandiväärtused

Tänapäeva firma sünnib järjest enam missioonist. See on tavaliselt idee, kuidas maailma paremaks muuta. Sellest missioonist tulenevad brandiväärtused, need on 3+ sõna, mis vastavad küsimusele "milline" ettevõte on. Väärtused hakkavad määrama, millega ettevõte tegeleb ja kuidas erinevates olukordades tegutseb. 


Brandiväärtused hoiavad brandi õigel kursil ja eelneva näite puhul on nendeks veganlus, väike ökoloogiline jalajälg, kodumaisus ja hea maitse. Edaspidiseid ettevõtte valikuid hakkavad juhtima need samad brandiväärtuste komplekt. Pakendeid trükkides tuleks kasutada kodumaist ja ökovärvidega trükikoda, firmaüritused korraldada vegan restoranis, kujundustest saab kasutada öko ja eestimaiseid motiive. Tihti vastavad brandiväärtused ka turundusküsimustele näiteks milliseid turunduskanaleid kasutada. Turundusvalikud viiakse kooskõlla sihtgrupi tarbimisharjumustega näiteks sotsiaalmeedia kanalite valiku osas ja brandiväärtustega, mis vastavad ka sihtgrupi väärtustele.

Kas ettevõtte brandi tuleb juhtida?

Kui brandinguga ei tegele, siis saab tinglikult ettevõtte brandiväärtuseks segadus ja suvalisus. Ilma brandita tehakse valikud lähtuvad näiteks hinnast ja enda mugavusest ja tekkiv kuvand ei ole terviklik, ei saavuta tugevat mõju ja pigem ajab klienti segadusse või ei jää üldse meelde.

Tihti on ettevõttel raske väärtusi valida ja väljendada, sest töötajad on ise tervikule liiga lähedal. Kuna töötajate jaoks on igapäevased väärtused loomulikud, siis on raske neid ise näha. Tundub justkui asjad käiksidki alati nende väärtuste järgi ja neid polegi vaja mainida, aga pigem on igal ettevõtjal mõnevõrra erinevad väärtused. Brandiväärtuseid on kõige loomulikum avastada ja formuleerida läbi intervjuu ettevõtjaga.

Mis on brandi kujunduselemendid?

Kui väärtused on paika saanud võib hakata neid kasutama kujundustes. Tihti arvatakse, et branding tähendab ainult logo või äärmisel juhul ka brandivärvide valimist. Terviklikuma tulemuse saab, kui  tuletada kujunduselemendid brandiväärtustest ja missioonist. Kui väärtuseks on eestimaisus, siis on loomulik valik, et brandi värvideks on eesti lipuvärvid.

Mis on muud brandielemendid?

Peale visuaalsete elementide on brandil osaks ka teised elemendid, näiteks brandi toon ja sõnad sotsiaalmeedias postitades. Iseloomulikud tegevused kliendisuhtluses ja turunduskanalite valikus. Need käivad koos visuaalsete elementidega Brandbookis, mis on iga töötaja jaoks vajalik lugemine.

Mis on brandi kasu ettevõttele?

Ettevõtte edukaks saamisel on esimesene samm oma potentsiaalsetele klientidele meelde jääda. Nagu suhtluses inimestega on ka ettevõtete puhul meeldejäämiseks vaja silma paista ja meeldivalt suhelda. Üks universaalsemaid brandi väärtuseid on usaldus. Ükskõik, millised on muud brandiväärtused on kliendi usaldus vajalik, et ta ettevõtte toodet või teenust ostaks. 

Vale või ebaproffesionaalne logo võib tekitada kliendis umbusaldust, mille tõttu jätab ta ostmata. Kui palju maksaks ettevõttele ühe kliendi kaotamine halva logo pärast? Kui palju maksab kümne kliendi kaotamine ja kui palju rohkem kulub sel juhul raha turundusele, et kliente veenda?

Suur ajaline võit on ka brandbook, mis hoiab aega hoiab kokku, sest annab vastuse disainiküsimustele ja aitab juhtida kliendisuhtlust. Brandbookis on peale brandi elementide ka suhtlustoon ja teised suhtluse näited.

Näiteks, kui soovite tellida ettevõttele reklaammeeneid. Ilma brandita on raske otsustada, mida tellida ja kuidas neid kujundada, tihti tellitaksegi firma logoga tass või pastakas, mis on kliendile kingitusena pigem koormaks kui rõõmuks. Kui võtta eelnev vegan liha näide, siis on valik kergem. Kingituseks sobiks näiteks kaasaskantav toidukarp, mis on valmistatud taaskasutatud plastikust. Selline kingitus vastab brandiväärtustele, seda on kergem kinkida, sest seda üle andes saab rääkida endale südamelähedastest brandiväärtustest nagu ökoloogiline jalajälg ja toidu (mitte)raiskamine.


Inimesed teevad äri ettevõtetega, keda teavad ja usaldavad lisaks aitab Brand töötajatel ühtsemalt tööd teha ja probleeme lahendada.



Kuidas Brandinguga alustada?

Kui tunnete, et kõik see on liiga keeruline, siis kirjutage meile ja lepime esimese konsultatsiooni kokku.





Comments